In week 47 was de John Blankenstein Foundation weer actief in het noorden van het land. Hieronder een verslag van de workshops op het Alfa College te Assen en het Alfa College te Groningen.
Workshops Maandag in Assen
Vier eerstejaars groepen van de Sport en Bewegen opleiding op het Alfa College te Assen hebben maandag 16 november deelgenomen aan workshops van de John Blankenstein Foundation. In rondes van 1 uur en 15 minuten werden de studenten meegenomen aan de hand van workshopleiders Floor Popken en Casper Boom. Voor veel studenten was het de eerste keer dat men in aanraking kwam met het thema van diversiteit en acceptatie in de sport.
De sfeer tijdens de workshops was prettig en de leerlingen toonden veel belangstelling. Omdat het voor velen de eerste keer was dat er openlijk over dit thema gesproken werd, maakte dat het voor sommige studenten lastig was hierover te praten. Toch kijken Floor en Casper zeer tevreden terug, omdat er met veel aandacht geluisterd werd en de studenten wel degelijk aan het denken zijn gezet.
Uiteraard werd de workshop afgesloten met een quiz en ook het Alfa Collega heeft nu 4
studenten die in het bezit zijn van een mooie aanvoerdersband in de regenboogkleuren.
Workshops later in de week te Groningen
Voor de eerstejaars studenten van de opleiding sport & bewegen stonden er in de tweede week van november diverse workshops op het programma voor het vak burgerschap. Namens de John Blankenstein Foundation hebben Paul Martin Raspe en Jan-Willem Bouw zes workshops mogen verzorgen. Net als bij de workshops in oktober bij het Alfa College was er ook nu weer volop interactie met de studenten.
Dat geen workshop hetzelfde is wanneer we het over diversiteit en inclusiviteit hebben binnen de sport, bleek ook weer tijdens deze workshops. Bij elke groep was een totaal andere dynamiek en sfeer zichtbaar. Zo kwamen we bij de ene klas tijd tekort om over diversiteit en de acceptatie van LHBTI in de sport te praten terwijl we bij een andere groep al ruim binnen de tijd ons doel hadden bereikt. Daarnaast hoorden we bij één klas achteraf van de leraar dat wij met onze workshop de eerste waren die het voor elkaar kregen om de klas aan het luisteren te krijgen. Studenten die moeite hadden om over het onderwerp te praten gaven letterlijk aan: ‘ik vind het echt lastig om het er over te hebben, maar het zet me wel aan het denken man.’ Dan hebben wij denk ik ons doel bereikt tijdens deze workshops!